In onderstaande tabel kunt u zien welke voedingsmiddelen u dagelijks minstens nodig heeft om een volwaardige voeding binnen te krijgen. Het kan zijn dat dit minder is dan u normaal gesproken eet. Pas de hoeveelheden brood, aardappelen, groenten en fruit dan aan naar uw normale portie.
Voedingsmiddelen Portie
Brood 3 tot 4 sneden
Kaas 2 plakken of 40 gram
Vleeswaren, beleg 2 plakken of 30 gram
Melk, melkproducten 3 bekers / schaaltjes
Fruit 2 porties
Groenten 3 opscheplepels
Vlees, vis, gevogelte, ei, vegetarische vervangers 100 gram
Aardappelen, rijst, pasta, peulvruchten 3 stuks / opscheplepels
Boter, margarine, halvarine, olie 30 gram of 30 ml
Vocht Minimaal 1,5 liter (voor mensen ouder dan 70: minimaal 1,7 liter).

De Richtlijnen Goede Voeding zoals weergegeven in de vernieuwde Schijf van Vijf zijn gericht op een goede gezondheid op de lange termijn. Bij kanker en de behandeling ervan gelden echter vaak speciale eisen: de voeding moet nu vooral de noodzakelijke voedingsstoffen bevatten, die nodig zijn om de conditie zo goed mogelijk te houden, de behandelingen te kunnen voltooien en er zo goed mogelijk van te herstellen. Vooral als u niet ‘gewoon’ kunt eten, door allerlei oorzaken, is een andere keuze vaak verstandig. Van sommige producten is meer nodig; dat geldt vooral voor de eiwitrijke voedingsmiddelen zoals melk en melkproducten, kaas, vlees, vis, gevogelte, ei of vegetarische vleesvervangers. Volg daarom bovenstaande adviezen. Als u helemaal hersteld bent, en geen last meer met eten hebt, kunt u de richtlijnen volgens de Schijf van Vijf weer volgen, zie onze adviezen na de behandeling.

Vaak verschillende producten kiezen is de beste kans dat u alles dat noodzakelijk is binnenkrijgt. En verandering van spijs doet eten. Zeker als u moeite met eten heeft, is het goed om te weten dat het eten soms gemakkelijker gaat als u binnen dezelfde groep van producten een andere keuze maakt. U komt dan toch niets tekort.

Variaties:

Brood: als brood niet lukt kunt u dit vervangen door (volkoren) beschuit, knäckebröd, crackers, rijstwafels, ontbijtbiscuits, graanproducten (zoals muesli en cornflakes), grove papsoorten (zoals havermout en Brinta) en drinkontbijt op basis van yoghurt, melk of sap.

Kaas: u kunt alle soorten kaas op brood doen. Wanneer brood eten niet lukt kunt u ook kaas uit het vuistje eten of kaas geraspt verwerken in soep, saus of pasta.

Vleeswaren en beleg: u kunt alle soorten gesneden vleeswaren op brood doen of uit het vuistje eten. Vleeswaren kunnen ook vervangen worden door bijvoorbeeld ragout, vis(zoals haring, paling, makreel, lekkerbekje), ei, pindakaas, notenpasta en soja. Vlees-, zalm-, garnalen-, kip- of eiersalade zijn ook geschikt op brood of toastje tussendoor.

Melk en melkproducten: afhankelijk van uw voorkeur en mogelijkheden kunt u kiezen uit melk, chocolademelk, anijsmelk, ijs, milkshake, smoothie, vla, pudding, pap, kwark, karnemelk, (drink)yoghurt en sojamelkproducten.

Fruit: als vers fruit niet lukt kan het vervangen worden door vruchtensap of gepureerd fruit (vers of kant-en-klaar). Fruit kan ook worden gebruikt op brood of worden verwerkt in een toetje. Fruit uit blik of pot kan ook af en toe worden gebruikt.

Vlees, vis, gevogelte, ei en vegetarische vleesvervangers: als een stukje vlees/vis/gevogelte problemen geeft dan kan dit ook (zo nodig fijngesneden of gepureerd) worden verwerkt in ragout, door saus of in een maaltijdsoep.

Aardappelen, pasta, rijst en peulvruchten: deze voedingsmiddelen kunnen ook verwerkt worden in een salade. Goede vervangingen zijn brood, pizza en graanproducten (zoals couscous en Tarly).

Groenten: verse groenten hebben vrijwel dezelfde voedingswaarde als groenten uit blik, pot of diepvries. Als groenten bij de warme maaltijd problemen geeft kan groenten ook worden verwerkt in soep, door saus over pasta, als salade bij brood en als groentesap (vers of kant-en-klaar).

Boter, margarine, halvarine en olie: op brood, voor de bereiding of verwerkt in gerechten. U kunt eventueel ook een klontje boter door pap doen.