Voeding en kanker info - vitaminepillenNee, het gebruik van voedingssupplementen helpt niet om kanker te voorkomen. Ook kan een ongezonde voeding niet gecompenseerd worden door het slikken van supplementen. Het gebruik ervan wordt dan ook niet aanbevolen, tenzij er een tekort is aan bepaalde vitamines en/of mineralen en deze niet uit voeding gehaald kunnen worden.

Wat zijn voedingssupplementen?

Voedingssupplementen zijn er in de vorm van pillen, poeders, druppels, capsules of drankjes en zijn bedoeld als aanvulling op de dagelijkse voeding. Ze bevatten vitamines, mineralen of bepaalde bioactieve stoffen. Soms bevatten ze één stof, zoals vitamine C, soms een combinatie van stoffen zoals een multivitamine supplement.

Voedingssupplementen tegen kanker?

Het gebruik van voedingssupplementen helpt niet om kanker te voorkomen. Dit geldt voor alle hoeveelheden en alle soorten supplementen. In sommige studies waarbij supplementen met een hoge dosis werden gebruikt kwam zelfs een negatief effect naar voren. Gezond eten werkt beter tegen kanker dan het gebruiken van voedingssupplementen.

Nadelige gevolgen van voedingssupplementen

Er wordt bij voedingssupplementen vaak gedacht ‘baat het niet, schaadt het niet’. Helaas is dit met supplementen niet altijd het geval. Je kunt namelijk te veel vitamines en mineralen binnenkrijgen.

Als je een teveel aan wateroplosbare vitamines (vitamines B en C) binnenkrijgt plas je het overschot uit. Toch lijkt een overschot aan wateroplosbare vitamines ongunstig te zijn. Ze kunnen ziekten maskeren en kunnen reageren met medicijnen waardoor deze minder goed werken.  De vetoplosbare vitamines (vitamine A, D, E en K) worden opgeslagen in het lichaam. Hierdoor kan een te hoge inname van vetoplosbare vitamines schadelijk zijn. Zo vergroot het nemen van supplementen met betacaroteen bij rokers de kans op longkanker.

Ook voor mineralen geldt dat een te hoge inname schadelijk kan zijn. Een voorbeeld is selenium. Een hoge inname van selenium zorgt voor broze nagels en haren. Bij een langdurige hoge dosis kan er schade ontstaan aan het zenuwstelsel, de huid en tanden.

Wanneer moet ik wel voedingssupplementen slikken?

De meeste mensen krijgen voldoende vitamines en mineralen binnen als ze gevarieerd eten volgens de Schijf van Vijf. Extra vitamines of mineralen in de vorm van voedingssupplementen zijn dan niet nodig. Meer informatie hierover vind je bij het Voedingscentrum.

Als je twijfelt of je voldoende gezonde voedingsstoffen binnenkrijgt, is het verstandig om contact op te nemen met je huisarts of met een diëtist. Een diëtist kan berekenen hoeveel vitamines en mineralen je via je voeding binnenkrijgt.

De enige reden om supplementen te slikken is om een tekort aan te vullen of bij een verhoogde behoefte die niet uit de voeding kan worden gehaald.

In dat geval kun je een voedingssupplement slikken met maximaal 100% van de ADH (aanbevolen dagelijkse hoeveelheid) vitamines en/of mineralen. Op het etiket kun je lezen hoeveel een capsule of tablet van een bepaalde vitamine bevat en wat een veilige dosis is.

Verder adviseert de Gezondheidsraad aan risicogroepen om bepaalde supplementen te gebruiken. Aanvulling van vitamine D wordt bijvoorbeeld geadviseerd voor kinderen tot 4 jaar, vrouwen vanaf 50 jaar, mannen vanaf 70 jaar, gesluierde vrouwen en zwangere vrouwen. Ook wordt vitamine B12 aangeraden voor mensen met een veganistische leefstijl.