Voeding en Kanker info -saladeHet kan zijn dat u in de periode tijdens de behandelingen bent aangekomen. Er zijn bepaalde behandelingen die gewichtstoename veroorzaken. Dit zijn b.v. chemotherapie en hormonale therapie tegen borstkanker en hormonale therapie tegen prostaatkanker.

Het is nog niet geheel duidelijk waardoor mensen aankomen tijdens de behandeling. Het lijkt erop dat een combinatie van verschillende factoren een rol speelt. Het kan zijn dat u in de overgang bent gekomen door de behandeling. U kunt meer of anders zijn gaan eten of minder zijn gaan bewegen. Ook kan het zijn dat er sprake is van vochtophoping onder de huid (oedeem) of in de buik. Daarnaast kan het zijn dat u voor de behandeling al last had van overgewicht, dit kan tijdens de behandeling toegenomen zijn. Dit is een vervelend effect van de behandeling.

Het is beter voor uw lichaam om gewichtstoename zo veel mogelijk te voorkomen of te beperken. U kunt hierbij de hulp vragen van een diëtist. U kunt door uw arts doorverwezen worden naar een diëtist.

Een lijst van diëtisten vindt u bij de Verwijsgids kanker.

Daarnaast hebben we alvast wat tips uit de praktijk voor u bij elkaar gezet:

  • Neem niet teveel tussendoortjes. Dit geldt zowel voor de zoete als de hartige tussendoortjes.
  • U mag eten weglaten uit uw voeding. Zorg wel dat u blijft voldoen aan de richtlijnen voor kankerpatiënten! Deze kunt u hier vinden: Voedingenkankerinfo.nl/aanbevelingen. Zo is het belangrijk om voldoende eiwitrijke producten te blijven eten.
  • Volle producten bevatten meer vet dan magere en halfvolle producten. Kies daarom voor de magere en halfvolle producten zoals magere of halfvolle (koffie)melk, magere of halfvolle yoghurt.
  • Voeg geen suiker toe, kies voor water, koffie en thee zonder suiker en eventueel light frisdrank.
  • Ga, als dat mogelijk is, meer bewegen. Dit kunt u bijvoorbeeld doen onder begeleiding van een (oncologisch)fysiotherapeut of sportarts, of via een revalidatieprogramma als Herstel en Balans. Het meest efficiënt is om matig intensieve lichaamsbeweging te hebben, gedurende ten minste dertig minuten per dag. Matig intensief betekent dat u nog wel kunt praten tijdens de activiteit, maar niet kunt zingen. Minstens tien minuten bewegen per keer (minstens een half uur in totaal) is al effectief. Doordat u meer gaat bewegen wordt er meer energie verbruikt.

Als u een verhoogde eetlust hebt, heeft u misschien iets aan de volgende tips:

  • Kies als tussendoortje bij voorkeur voedingsmiddelen die weinig energie leveren. Voorbeelden hiervan zijn fruit, magere zuivelproducten zonder suiker, een kaakje/biscuitje of een sneetje brood, een toastje met magere kaas of een schaaltje rauwkost met vetarme dressing.
  • Vetarme dressing maakt u door yoghurt als basis voor de dressing te gebruiken in plaats van olie of mayonaise. Ook kunt u kiezen voor de heldere sladressing uit de supermarkt. Lees op de verpakking hoeveel vet de dressing bevat.
  • Verdeel de maaltijden over de dag. Eet niet te grote porties.
  • Drink veel, bijvoorbeeld water, thee en koffie zonder suiker, eventueel light frisdrank. Besef dat vruchtensap ook veel calorieën bevat.
  • Vezelrijke voeding verzadigt snel. Kies daarom volkorenbrood, zilvervliesrijst, volkorenpasta en een ruime portie fruit en groente. Deze voedingsmiddelen zijn allemaal rijk aan vezels en arm aan calorieën.
  • Ga aan tafel zitten als u wat eet, neem er de tijd voor en eet niet te snel. Zo voelt u beter of u verzadigd bent en zult u minder snel teveel eten.

Ondanks dat u op uw voeding let en meer gaat bewegen, kan het zijn dat u alsnog aankomt. Dit is een vervelend effect van de behandelingen. Helaas helpt de aanpassing van uw eet- en beweegpatroon niet altijd voldoende. Dit kan zeer frustrerend zijn. Besef wel dat als u niet zou letten op voeding en beweging, uw gewichtstoename veel erger zou zijn.