Voeding en Kanker info - zoetstofNee, het gebruik van zoetstoffen verhoogt het risico op kanker niet. Zoetstoffen kunnen zelfs gunstig zijn omdat ze kunnen helpen om overgewicht te voorkomen door het gebruik van suiker te verminderen. Met een gezond is er minder risico op het krijgen van kanker dan bij overgewicht. Neem echter niet onbeperkt zoetstoffen.

Zoetkracht van zoetstof

Zoetstoffen worden vaak als alternatief voor suiker gebruikt of aan voedingsmiddelen toegevoegd. Dit wordt gedaan omdat ze niet of nauwelijks calorieën leveren en tegelijkertijd wel 30 tot 3000 zoeter kunnen zijn dan gewone kristalsuiker. Zoetstoffen zijn te koop als tabletjes, druppels of poeder. Industrieel worden ze toegevoegd aan (light)dranken, snoepgoed, jam en diverse kant-en-klaarproducten.

Zoetstoffen kunnen in normale hoeveelheden gebruikt worden zonder gevaar voor de gezondheid. Zelfs als u zoetjes in koffie en thee doet en alleen producten met zoetstoffen gebruikt, krijgt u bij een gevarieerde voeding niet teveel zoetstoffen binnen. In de tabel kunt u zien hoeveel een volwassene per dag van de verschillende zoetstoffen mag gebruiken.

Aanvaardbare dagelijkse inname

De aanvaardbare dagelijkse inname van zoetstoffen is een maat voor hoeveel zoetstoffen we dagelijks kunnen gebruiken zonder risico op schade. Deze maat is afgeleid van de ‘non observed adverse effect level’ (NOAEL). De NOAEL is de hoogst mogelijke dosis van een stof die aan proefdieren gedurende hun hele leven kan worden toegediend zonder dat er enig nadelig effect wordt waargenomen. Om zeker te weten dat het ook veilig is bij mensen, wordt de NOAEL gedeeld door 100. Dit is de aanvaardbare dagelijkse inname (ADI).

Aanvaardbare dagelijkse inname Bij een lichaamsgewicht van 70 kg staat dit gelijk aan Zoetkracht t.o.v. suiker
Cyclamaat (E952) 7 mg/kg lichaamsgewicht 2 liter light frisdrank 30x
Acesulfaam-K (E950) 9 mg/kg lichaamsgewicht 1,8 liter light frisdrank 100-200x
Aspartaam (E951) 40 mg/kg lichaamsgewicht 4,7 liter light frisdrank 200x
Stevia (E960) 4 mg/kg lichaamsgewicht * 200-300x
Sacharine (E954) 5 mg/kg lichaamsgewicht 4,4 liter light frisdrank 300-500x
*hoeveelheid stevia in frisdrank is niet terug te vinden. Bovendien bevat frisdrank met stevia ook suiker, ongeveer 30% van de suiker wordt vervangen door de zoetkracht van stevia.

 Zoetstoffencheck

U kunt voor uzelf nagaan hoeveel u van een product mag nemen voor u over de aanvaardbare dagelijkse inname gaat.

Op de website Beleef je Smaak vindt u smaakvolle recepten. Check hier de inname van zoetstoffen.

Aspartaam is niet kankerverwekkend

Aspartaam is veelvuldig negatief in het nieuws geweest. Dit komt doordat onderzoeken verkeerd geïnterpreteerd zijn. Uit die onderzoeken leek te komen dat ratten die aspartaam kregen, veel vaker hersentumoren kregen dan ratten die geen aspartaam kregen. Dit onderzoek is uitgebreid bekeken door de European Food Safety Agency (EFSA). De ratten bleken al ziek te zijn, en er waren ook fouten gemaakt bij het analyseren van de gegevens. Deze studie wordt dus niet langer meegenomen bij de beoordeling van aspartaam. De EFSA heeft alle bewijs rondom aspartaam nogmaals bekeken. De conclusie van de ESFA is dat een volwassene per dag tot 40 mg per kg lichaamsgewicht kan gebruiken zonder een verhoogd risico te hebben op het ontwikkelen van kanker.

Ook de andere zoetstoffen zijn uitgebreid onderzocht en veilig bevonden. Daarbij is het wel belangrijk om niet boven de aanvaardbare dagelijkse inname uit te komen.

Lightproducten zijn niet kankerverwekkend

Ook het gebruik van lightproducten kan geen kwaad als u dat in normale hoeveelheden doet. Light betekent dat er óf 30% minder koolhydraten, óf 30% minder vet, óf 30% minder energie (calorieën) in een product zitten. Lightproducten bevatten niet altijd minder energie (calorieën). Zo bevatten light chips minder vet, maar veel meer koolhydraten dan gewone chips. Hierdoor zijn ze nauwelijks minder calorierijk. Een uitzondering hierop zijn de light frisdranken: die bevatten niet of nauwelijks calorieën, in tegenstelling tot de reguliere suikerhoudende frisdrank. Light frisdrank is een geschikt middel in de strijd tegen overgewicht, en daarmee het verlagen van het risico op kanker.

Gebruik van zoetstoffen zorgt voor verlaging gewicht

Een grote overzichtsstudie uit 2015 heeft gekeken naar het gebruik van laag-calorische zoetstoffen gebruiken in plaats van suiker. Mensen die dit deden kregen minder energie binnen via hun eten en drinken, en hun lichaamsgewicht nam af. Een gevoel van verzadiging komt niet alleen door energie in de voeding, maar ook door smaak, structuur en ervaring met bepaald eten of drinken. Studies hebben aangetoond dat iemand die een voedingsmiddel gezoet met zoetstoffen eet of drinkt, net zo verzadigd is als iemand die het reguliere voedingsmiddel gebruikt. Daarom kunnen voedingsmiddelen gezoet met zoetstoffen in plaats van met suiker goed gebruikt worden door mensen die willen afvallen.