zeewierNee, er is onvoldoende bewijs dat het eten van zeewier zinvol is om kanker te voorkomen of te behandelen. Zeewieren en de gerechten die ermee worden gemaakt dragen bij aan een gevarieerde voeding; een van de adviezen om het risico op kanker te verlagen. Gedroogd zeewier en zeewiersupplementen bevatten veel jodium waardoor u snel teveel jodium binnenkrijgt. 

Algen zijn een groep plantachtige organismen in het water. De grotere algen die in zee en aan de kust voorkomen worden zeewieren genoemd. Bijna alle eetbare zeewieren vallen onder de bruinwieren, roodwieren of groenwieren.

Groenwieren: zeesla en zeedruiven; roodwieren: nori en agar-agar; bruinwieren: kelp, kombu en wakama; blauwgroene algen: spirulina.

Spirulina is geen zeewier, maar wordt een kleine groenblauwe alg genoemd, hoewel het eigenlijk geen alg is, maar een bacterie. Meer hierover kunt u lezen bij de vraag: Kan spirulina tumorgroei afremmen of stoppen? 

Beschermt zeewier tegen kanker?

In Europa wordt zeewier veel minder gegeten dan in Japan en Korea. Daar wordt het regelmatig als onderdeel van een maaltijd gebruikt. Omdat in deze landen bepaalde vormen van kanker minder voorkomen dan in Europa is de gedachte ontstaan dat zeewier een beschermende rol zou kunnen spelen tegen het ontstaan van kanker. Hier is echter onvoldoende bewijs voor. Er zijn namelijk ook heel veel andere verschillen in de voeding en de leefstijl tussen Europeanen en Aziaten dan het eten van zeewier die het verschil in risico op het ontstaan van bepaalde vormen kanker zouden kunnen verklaren.

Prostaatkanker komt bijvoorbeeld minder vaak voor in Japan dan in Europa. Twee studies hebben gekeken of er een verband is tussen het eten van zeewier en het krijgen van prostaatkanker. De resultaten zijn niet eenduidig. De ene keer werd er geen verband gevonden en de andere keer zelfs een verhoogd risico. Op dit moment is er onvoldoende bewijs om te concluderen dat het eten van zeewier het risico op prostaatkanker zou kunnen beïnvloeden.

Zeewieren zoals nori en wakame zijn door de toenemende populariteit van sushi en andere Japanse en Oost-Aziatische gerechten inmiddels in Nederland ook gemakkelijk verkrijgbaar in de supermarkt. Zeewieren en de gerechten die ermee worden gemaakt dragen bij aan een gevarieerde voeding. Een gevarieerde voeding is een van de adviezen om het risico op kanker te verminderen.

Is zeewier zinvol bij kanker?

Uit studies in reageerbuisjes en bij proefdieren komen aanwijzingen dat er stoffen in zeewier zitten (fucoidan, dimethylsulfoniopropionate, polysacariden) die in extractvorm in staat zijn om kankercellen te doden, de groei ervan te remmen en/of uitzaaiing te voorkomen. Dat geldt voor zowel groen-, bruin- en roodwieren.

Studies naar het effect van zeewier op kanker bij mensen ontbreken. Zowel onderzoek bij dieren als onderzoek in reageerbuisjes kunnen niet worden vertaald naar de mens, omdat stoffen in het menselijk lichaam zich anders gedragen en de reacties anders kunnen zijn dan bij proefdieren of in reageerbuisjes. Op basis van deze studies kunnen dan ook geen conclusies worden getrokken. Meer onderzoek hiernaar is nodig.

Veiligheid

Zeewier is rijk aan jodium. Gedroogd zeewier bevat al snel meer jodium dan wordt aanbevolen. Dat geldt ook voor supplementen met zeewier (zoals kelp). Meer over jodium en de aanbevelingen kunt u lezen op de website van het Voedingscentrum: Jodium.