- Voeding en Kanker Info - http://www.voedingenkankerinfo.nl -

Kan ik met een vegetarische voeding mijn risico op het krijgen van kanker verlagen?

Groenten en fruit

Vegetarisch eten - Voeding en Kanker infoDat is moeilijk te zeggen, dat ligt eraan hoe de totale vegetarische voeding eruit ziet. Minder (rood) vlees eten verkleint de kans op het krijgen van darmkanker. Het eten van meer fruit en groenten verlaagt het risico op het krijgen van kanker.

Wat is vegetarische voeding?

Onder de noemer vegetarische voeding schuilen veel varianten. Een traditioneel vegetarisch dieet kenmerkt zich door het ontbreken van alle vlees, inclusief kip en vis; alle producten waarvoor dieren moeten worden doodgemaakt. De nadruk ligt op fruit, groenten, volkoren granen en noten.‘Lacto-ovo vegetariers’ eten wel zuivel en eieren. ‘Semi-vegetariërs’ eten zo nu en dan wel gevogelte of vis. Veganisten hanteren een veel strenger principe en gebruiken helemaal geen producten van dierlijke afkomst dus ook geen eieren en melk en andere zuivelproducten. Een groeiende groep mensen eet wel vlees, maar zet wekelijks ook vleesloze maaltijden op het menu. Afhankelijk van de samenstelling wordt vegetarische voeding over het algemeen gekenmerkt door een lage inname van verzadigde vetten, een hoge inname van voedingsvezels en een hoge inname aan vitamines en mineralen.

Aangetoonde gezondheidseffecten

Het Wereld Kanker Onderzoek Fonds beschrijft dat een vegetarische voeding een kleinere kans geeft op het krijgen van chronische ziekten waaronder sommige soorten kanker. Het is niet duidelijk of dit door de vegetarische voeding alleen komt. Het kan ook zijn dat mensen die een vegetarische voeding gebruiken ook een gezondere levensstijl hebben en doorgaans minder alcohol drinken, niet roken en meer bewegen. Ook hebben vegetariërs over het algemeen minder overgewicht dan niet-vegetariërs. Dit is gunstig omdat overgewicht de kans op het krijgen van darm-, slokdarm-, maag-, alvleesklier-, lever-, galblaas-, nier-, prostaat-, baarmoeder-, eierstok-, en borstkanker verhoogd.

Een vegetarische voeding is rijk aan vezels door het hogere gehalte aan groente, fruit en volkorengranen. Vezels kunnen het risico op darmkanker verlagen.

Let op: tekort aan essentiële voedingsstoffen

Vlees heeft echter ook positieve eigenschappen. Vlees is een belangrijke bron van voedingsstoffen en is met name rijk aan eiwitten, ijzer, zink en vitamine B12. Wanneer u geen vlees eet is het belangrijk om deze voedingsstoffen aan te vullen door een gevarieerde keuze te maken.

 Vleesvervangers

Meer informatie over vleesvervangers leest u bij het Voedingscentrum: www.voedingscentrum.nl

Voedingsstoffen om op te letten

Er zijn een aantal voedingsstoffen waar u extra op moet letten als u strikt vegetarisch en zeker als u veganistisch eet:

Bij een vegetarische voeding is het belangrijk om te variëren. Het soepel hanteren van principes kan ook gezondheidswinst opleveren. Op die manier is de kans klein dat u tekorten krijgt.