Voeding en Kanker info - wetenschap over suiker

Er wordt wel eens gezegd dat suiker de tumor extra laat groeien. Hiervoor is echter geen wetenschappelijk bewijs. Natuurlijk gebruikt een tumor, net zoals alle lichaamsweefsels, voedingsstoffen. Maar er zijn geen betrouwbare aanwijzingen dat suiker in de voeding aan extra groei van de tumor bijdraagt.

Wel kan het eten van veel suiker gemakkelijk leiden tot overgewicht. Overgewicht kan het verloop van de ziekte als je kanker hebt verslechteren en kan ook de kans op het ontwikkelen van een nieuwe tumor vergroten. Dat zijn wel goede redenen om het gebruik van suiker te beperken.

Wat is suiker?

Suiker behoort, net als onder andere zetmeel, tot de groep koolhydraten. Koolhydraten zijn voedingsstoffen die energie leveren aan het lichaam.

Suiker komt van nature voor in suikerriet en suikerbiet. Hieruit wordt kristalsuiker (suiker in de suikerpot) gemaakt, dit wordt ook wel geraffineerde suiker genoemd. Van nature komen ook suikers voor in melk en melkproducten (melksuiker oftewel lactose), fruit en vruchtensappen (vruchtensuiker oftewel fructose) en honing (fructose en glucose).

Suikers worden in veel producten verwerkt. Niet alleen in zoete levensmiddelen zoals koek en snoep. Maar ook in producten waarin je het niet zo gauw zou verwachten. Denk aan soep, saus, mayonaise, ketchup en kant-en-klare producten. Op de verpakking staat of en welke suikers zijn toegevoegd.

Alle soorten suiker worden net als alle andere koolhydraten in het lichaam afgebroken tot glucose welke opgenomen wordt in het bloed. Suiker uit de suikerpot wordt sneller opgenomen in het bloed dan suikers uit volkoren producten.

 

Wat blijkt uit onderzoek?

In onderzoek is er veel aandacht voor suiker, omdat tumorcellen voor hun energievoorziening meer afhankelijk zijn van glucose dan andere gezonde cellen. Er zijn maar weinig goede onderzoeken die het effect van suiker in de voeding op de groei van de tumor hebben onderzocht.

Veel studies zijn uitgevoerd in reageerbuizen of in dieronderzoek met muizen. Deze resultaten zijn echter niet rechtstreeks te vertalen naar de mens, omdat in ons lichaam processen complexer en anders kunnen zijn. Hierdoor kunnen stoffen zich anders gedragen en reageren in ons lichaam dan bij enkel cellen in een reageerbuis.

Er zijn enkele studies uitgevoerd bij mensen. Hierbij werd een relatie gevonden tussen een hogere inname aan suikerrijke dranken en een hoger risico op overlijden of de terugkeer van kanker. Dit effect werd vooral gezien bij mensen met overgewicht. Daardoor konden onderzoekers niet aangeven of het ongunstige effect wordt veroorzaakt door de suiker of door het overgewicht of bijvoorbeeld door te weinig lichaamsbeweging, wat bijdraagt aan het ontwikkelen van overgewicht.

Is gebruik van suiker bij kanker slecht?

Er is vooralsnog geen reden om alle suikers rigoureus uit de voeding te verbannen om het ziektebeloop gunstig te beïnvloeden.

Het is wél verstandig om het gebruik van suiker en suikerrijke producten te beperken. Veel suiker eten of drinken kan gemakkelijk leiden tot overgewicht. Overgewicht kan het verloop van de ziekte als je kanker hebt verslechteren en kan ook de kans op het ontwikkelen van een nieuwe tumor vergroten. Dat zijn wel goede redenen om het gebruik van suiker te beperken.

Kun je suikers gewoon weglaten uit de voeding?

Suiker uit de suikerpot en zoete producten waaraan suiker is toegevoegd zoals frisdrank, chocola, snoep en gebak kunnen zonder problemen worden weggelaten uit de voeding. Deze producten leveren alleen energie (calorieën) maar geen andere voedingsstoffen.

Andere suikers en koolhydraten kunnen niet zonder meer worden weggelaten uit de voeding. Iedere cel in het menselijk lichaam heeft glucose nodig om te groeien en te functioneren. Wanneer te weinig koolhydraten wordt gegeten zal het lichaam andere bronnen gebruiken om aan voldoende glucose te komen. Hiervoor kan het lichaam eiwit gaan gebruiken. Dat kan eiwit uit de voeding maar ook eiwit van het eigen spierweefsel zijn. Te weinig glucose in het bloed leidt tot afbraak van spierweefsel waardoor de conditie en de kracht van het lichaam achteruitgaan.

Bovendien leveren producten met koolhydraten zoals fruit, brood, granen, bonen en melk(producten) naast koolhydraten veel andere belangrijke voedingsstoffen zoals vezels, vitamines en mineralen.

De Gezondheidsraad geeft als advies om niet minder dan 40% van je energiebehoefte aan koolhydraten te eten, dit om de afbraak van lichaamseiwit (spierweefsel) tegen te gaan. Voor een goede voeding wordt daarom aanbevolen dagelijks brood, aardappelen, volkoren rijst of pasta, groente, fruit en melk of melkproducten te consumeren (linken naar aanbevelingen).

Bij een slechte voedingstoestand, onbedoeld gewichtsverlies en slechte eetlust als gevolg van ziekte of behandeling kan het gebruik van suiker nuttig zijn om een goed gewicht te behouden.