Deze website is een samenwerking tussen:Voeding en Kanker info is een samenwerking tussen
Toggle SlidingBar Area

Kankerpreventie

Er is en wordt heel veel onderzoek gedaan naar wat oorzaken zijn van het krijgen van kanker. Kunt u zelf iets doen om kanker te voorkomen? Verhogen bepaalde voedingsmiddelen of een bepaald voedingspatroon het risico op het krijgen van kanker? Zijn er ook factoren die het risico op het krijgen van kanker kunnen verminderen?

Op deze vragen en meer willen we antwoord geven. Onze wetenschappers hebben voor u de beschikbare wetenschappelijke literatuur gelezen en gezocht naar antwoorden op uw vragen.

10aanbevelingen om de kans op het krijgen van kanker te verkleinen

Het Wereld Kanker Onderzoeks Fonds heeft tien aanbevelingen opgesteld om de kans op het krijgen van kanker te verkleinen:

1Zorg  voor een zo laag mogelijk gewicht en een slanke taille, maar vermijd  ondergewicht.

Overgewicht en obesitas verhogen het risico op kanker, met name dikke darmkanker, borstkanker en prostaatkanker. Door gezond te eten en regelmatig te bewegen behoudt u een gezond gewicht.

2Beweeg iedere dag minimaal 30 minuten.

Lichaamsbeweging kan u beschermen tegen verschillende soorten kanker, waaronder darmkanker en borstkanker. Regelmatige lichaamsbeweging helpt tevens overgewicht en obesitas voorkomen. Iedere vorm van lichaamsbeweging draagt al bij aan een gezondere leefwijze.

3Eet minder calorierijk voedsel en drink weinig suikerrijke dranken.

Dranken met veel suiker zijn een belangrijke oorzaak van overgewicht. Voorbeelden zijn frisdranken, fruitdranken en (gezoete) vruchtensappen. Drink bij voorkeur water, thee en koffie zonder suiker. Meer informatie over energiearme dranken vindt u bij “Energiearme dranken”.

Calorierijke voeding bevat meestal weinig vitaminen en mineralen en veel ongezonde vetten en suikers. Deze voedingsmiddelen vergroten de kans op obesitas en dus ook op kanker. Vervang deze producten door groente en fruit.

4Eet veel groenten, fruit, volkorenproducten en peulvruchten en varieer zo veel mogelijk.

Groenten, fruit en andere vezelrijke producten kunnen u tegen kanker beschermen. Bijvoorbeeld kanker in de mond, maag en darm. Eet daarom iedere dag vijf of meer porties groente en fruit.

5Eet minder rood vlees (zoals rund- en varkensvlees) en eet liever geen bewerkt vlees (zoals ham, spek of salami).

Onderzoek toont aan dat het eten van rood en bewerkt vlees het risico op darmkanker verhoogt. Rood vlees is bijvoorbeeld rundvlees, lamsvlees en varkensvlees. Bewerkt vlees is al het vlees dat is gerookt, gezouten of op een andere manier geconserveerd door het toevoegen van conserveringsmiddelen. Eet per week niet meer dan 500 gram (gewicht van bereid vlees) rood vlees. Vermijd het eten van bewerkt vlees zoals ham, salami en worst.

6Drink liever geen alcohol. Als u wel alcohol wilt drinken, neem dan per dag niet meer dan 1 glas (voor vrouwen) of 2 glazen (voor mannen).

Om kanker te voorkomen, kunt het beste geen alcohol drinken. Alcohol verhoogt de kans op verschillende soorten kanker, waaronder mondkanker en borstkanker.

7Eet minder zout of gezouten voedsel.

Zout voedsel en voedsel bewerkt met zout kunnen het risico op maagkanker verhogen.

Gebruik bij voorkeur kruiden en specerijen om uw voedsel te bereiden. Onthoud dat veel kant-en-klare producten veel zout kunnen bevatten.

8Vertrouw niet op voedingssupplementen om u tegen kanker te beschermen.

Onderzoek toont aan dat een hoge dosis van bepaalde voedingssupplementen het risico op kanker kan beïnvloeden. Het is beter om alle benodigde voedingsstoffen via uw voeding binnen te krijgen. Sommige groepen mensen kunnen baat hebben bij voedingssupplementen.

9Geef baby’s de eerste zes maanden uitsluitend borstvoeding. Dat is het beste voor moeder en baby. Geef daarna aanvullende vloeibare en vaste voeding.

Onderzoek toont duidelijk aan dat borstvoeding de moeder kan beschermen tegen borstkanker en de baby tegen overgewicht op latere leeftijd.

10Als u kanker heeft gehad en de behandeling is beëindigd, volg dan de aanbevelingen voor de preventie van kanker.

Uit het rapport is gebleken dat een gezond lichaamsgewicht, een gezond voedingspatroon en voldoende lichaamsbeweging het risico op terugkeer van ziekte verlaagt. En natuurlijk … niet roken


Een uitgebreidere uitwerking van deze adviezen kunt u lezen in de brochure van het Wereld Kanker Onderzoek Fonds: Verklein de kans op kanker WCRF. Bovenstaande adviezen worden in 2017 door het Wereld Kanker Onderzoek Fonds herzien. In de nieuwe Schijf van Vijf wordt uitgegaan van een hogere groente inname (250 gram per dag).

Vragen over kankerpreventie


Kunnen abrikozenpitten helpen tegen kanker?

Nee, zeer zeker niet. Diverse onderzoeken hebben aangetoond dat abrikozenpitten niet als anti-kanker-therapie werken. Abrikozenpitten zijn schadelijk Abrikozenpitten (en ook appelpitten, kersenpitten, [...]

Is er bezwaar tegen het gebruik van alcohol?

Om kanker te voorkomen, kunt u het beste geen alcohol drinken. Alcohol verhoogt de kans op verschillende soorten kanker, waaronder mondkanker en borstkanker. Als u toch alcohol wilt gebruiken, beperk  [...]