Voeding en Kanker - rood vleesMensen die veel rood vlees eten, hebben een verhoogde kans op het krijgen van dikkedarmkanker. Daarnaast hebben mensen die veel bewerkt vlees eten, een verhoogde kans op het krijgen van dikkedarmkanker en een bepaalde vorm van maagkanker.

Rood vlees?

Wat is rood vlees eigenlijk? Rund-, varkens-, lams- en geitenvlees vallen onder rood vlees, evenals vlees van andere zoogdieren, zoals ree en ander wild. Rood vlees betekent niet per se rauw vlees, ook gaar vlees van deze dieren wordt rood vlees genoemd. Dit komt omdat dit vlees er rood uit ziet als u het rauw koopt. Dit in tegenstelling tot kip, kalkoen of andere gevogelte wat er wit uitziet als het rauw is.

De rode kleur van rood vlees komt door een natuurlijke kleurstof, het haemijzer, dat wij ook in ons bloed hebben. Deze stof kan de darm beschadigen als we veel en vaak vlees eten. Ditzelfde geldt overigens ook voor vleeswaren die gemaakt zijn van rood vlees, waaronder de meeste vleeswaren, o.a. worstsoorten, frikadellen en rookvlees.

Wat is teveel?

Het advies is om per week niet meer dan 500 gram rood vlees te eten. Dit is het gewicht na bereiding, en komt overeen met 700-750 gram rauw vlees. De hoeveelheid vlees van een bereid tartaartje is 100 gram. Dit betekent dat u maximaal 4 – 5 keer per week een stukje rood vlees bij de warme maaltijd ter grootte van een tartaartje kunt eten. U kunt het rood vlees afwisselen met wit vlees (gevogelte zoals kip of kalkoen), vis (vers of uit blik) of vleesvervangers (zoals kaas en andere zuivelproducten, eieren, vegetarische producten of tofu). Ook peulvruchten vormen een goede vleesvervanger.

Bewerkt vlees

Bewerkt vlees is vlees dat gezouten, gerookt of op een andere manier geconserveerd is door het toevoegen van conserveringsmiddelen. Voorbeelden van bewerkt vlees zijn vleeswaren, ham, salami, bacon, rookworst en knakworst. Hamburgers en gehakt zijn bewerkt vlees als ze ook zijn geconserveerd met zout of chemische additieven. Verse hamburgers of gehakt vallen niet onder bewerkt vlees, omdat het niet geconserveerd wordt.

In 2015 heeft een grote groep wetenschappers in opdracht van de WHO alle onderzoeken over bewerkt vlees en kanker die tot nu toe beschikbaar zijn beoordeeld. Hun conclusie was dat er voldoende bewijs is dat het eten van bewerkt vlees het risico op het krijgen van darmkanker enigszins verhoogt. Zij kwamen daarmee tot dezelfde conclusie als het Wereld Kanker Onderzoek Fonds in 2007 en 2011. In 2016 heeft het Wereld Kanker Onderzoek Fonds een rapport gepubliceerd waarin beschreven wordt dat het waarschijnlijk is dat mensen die veel bewerkt vlees (>50 gram per dag) eten, een grotere kans hebben op het krijgen van een bepaalde vorm van maagkanker. Daarom is het verstandig om de consumptie van bewerkt vlees te beperken. Zo kunt u de vleeswaren op brood afwisselen met kaas, vis, vegetarisch broodbeleg of zoet broodbeleg. Gerookte vis is echter geen goede vervanging. Voor meer informatie over gerookte voedingsmiddelen, kunt u hier verder lezen: Is aangebrande en verkoolde voeding kankerverwekkend?