Voeding en Kanker info - kipJa, dit mag. Er is onderzoek gedaan onder patiënten met darmkanker die minder vlees aten of stopten met vlees eten na hun diagnose en patienten die evenveel vlees bleven eten na hun diagnose. Er werden geen verschillen gevonden tussen deze groepen op overleving.

We maken onderscheid tussen verschillende soorten vlees: wit vlees en rood vlees. Wit vlees mag u sowieso eten. Rood vlees zoals rund-, varkens- en lamsvlees, is een goede bron van eiwitten en belangrijke vitamines en mineralen, zoals ijzer en kan daarmee bijdragen aan een gezonde voeding. Wel toont onderzoek aan dat het eten van te veel rood vlees en het eten van bewerkt vlees het risico op dikkedarmkanker vergroot. Om die reden raden wij aan om matig te zijn met vlees en wekelijks niet meer dan 350 – 500 gram rood vlees te eten. Voor bewerkt vlees, zoals vleeswaren is geen veilige hoeveelheid gevonden waarbij het risico op dikkedarmkanker niet wordt verhoogd. Wij raden aan om bewerkt vlees daarom zo min mogelijk te eten. 

U kunt er ook voor kiezen om geen of minder vlees te eten. Steeds meer Nederlanders eten minder of geen vlees, vanwege dierenwelzijn, het milieu of hun eigen gezondheid. Bij patiënten met kanker kan vlees soms tegen gaan staan, soms smaakt het anders. U kunt dan prima zonder vlees, als u goede vervangers en andere voedingsmiddelen eet om voldoende eiwitten, ijzer, vitamine B1 en vitamine B12 binnen te krijgen.

Er zijn veel alternatieven voor rood vlees

Producten zoals  vis, kip, kaas,  ei of vegetarische vervangers zoals tofu en tempeh  zijn goede alternatieven voor vlees. Melk en melkproducten, volkerenproducten, noten en peulvruchten zijn een goede aanvulling op vleesvervangers.

Lees hier meer over eiwitrijke producten en hoeveel eiwit u per dag nodig heeft.