Voeding en Kanker info - rietsuiker

Nee, alle andere suikers of siropen zijn niet beter of slechter dan gewone suiker (de suiker uit de suikerpot). Er is wel een smaakverschil.

Suiker

Gewone suiker of sacharose is een zoete stof die van nature voorkomt in voedingsmiddelen zoals fruit, melk, suikerriet en suikerbiet. Suiker behoort tot de koolhydraten.

Suiker wordt gewonnen uit suikerriet of uit suikerbiet. Daarnaast kan suiker worden gewonnen uit verschillende palmsoorten. Zowel rietsuiker als bietsuiker (gewone suiker of kristalsuiker) bestaan uit sacharose, een mengsel van glucose en fructose. Beide soorten suiker leveren 4 kcal per gram. Ook palmsuiker bestaat grotendeels uit sacharose. Het bevat iets minder calorieën en smaakt minder zoet. Bietsuiker bevat verder geen mineralen. Rietsuiker en palmsuiker bevatten wel kleine spoortjes mineralen, echter heeft dit geen specifieke voordelen voor je gezondheid aangezien de hoeveelheden klein zijn.

De smaak en het uiterlijk van rietsuiker zijn anders dan die van bietsuiker. De bruine kleur van de rietsuiker komt doordat er suikerstroop aan toe wordt gevoegd. Dit wordt gedaan om op het oog onderscheid te kunnen maken tussen riet- en bietsuiker. Door de suikerstroop is de smaak ook iets anders. Palm- of kokosbloemsuiker is afhankelijk van de bereidingswijze wisselend van kleur: van geel tot donkerbruin. De smaak kan ook variëren.

Siropen en stropen

Het verschil met gewone suiker is dat een siroop of stroop naast suiker ook vocht bevat. Siropen zijn vloeibaarder dan stropen. Siropen zoals agavesiroop of ahornsiroop (maple syrup) bevatten voornamelijk sacharose waardoor het effect op de gezondheid niet anders is dan gewone suiker. Ook keukenstroop en appel- of perenstroop bestaan voornamelijk uit sacharose.

Door het vocht bestaat het product niet volledig uit suiker en bevat het iets minder calorieën per portie. Hoe dikker de siroop of stroop is, hoe meer suiker het product per gewichtseenheid bevat. In het vocht zitten stoffen opgelost die een karakteristieke geur en smaak geven aan het product. Ook kunnen er vitaminen en mineralen aanwezig zijn, maar deze zeer kleine hoeveelheden zijn echter te verwaarlozen.

Natuurlijke zoetstof Stevia

Stevia of honingkruid is een kruid dat veel groeit in Zuid-Amerika. De bladeren worden daar gebruikt als zoetmiddel in onder andere warme dranken. In Nederland is Stevia in allerlei vormen verkrijgbaar. In Stevia zitten geen suikers en geen calorieën waardoor het geen effect heeft op de bloedsuikerspiegel in het lichaam.

Stevia heeft een karakteristieke smaak waardoor het vaak gemengd wordt met andere zoetstoffen of suikers om de smaak te neutraliseren. Producten met Stevia kunnen daardoor wel calorieën bevatten. Voor meer informatie over zoetstoffen in de voeding: Is het gebruik van zoetstoffen kankerverwekkend?

Ons advies

Beperk het gebruik van alle soorten suiker en siropen. Suiker levert veel calorieën. Door veel suiker te eten of drinken is de kans groot dat je te veel calorieën binnenkrijgt en hierdoor in gewicht aankomt. Teveel aankomen leidt tot overgewicht en dit is ongunstig.

Overgewicht vergroot de kans op diabetes, hart- en vaatziekten, verschillende vormen van kanker en na de behandeling van kanker op de terugkeer of het opnieuw krijgen van kanker.