Ontbijt, lunch en avondeten zijn de drie belangrijke hoofdmaaltijden van de dag. Tussen deze hoofdmaaltijden door kunnen tussendoortjes extra energie en voedingsstoffen leveren.

Tijdens kanker en de behandeling daarvan heeft het lichaam extra eiwitten nodig om spieren in stand te houden en om na een operatie de wondgenezing te bevorderen. Ook heeft het lichaam voldoende energie nodig om niet af te vallen en de behandelingen goed te doorstaan. Daarnaast heb je vitamines en mineralen nodig om bijvoorbeeld voldoende weerstand te hebben tegen infecties.

Naast de hoofdmaaltijden, kunnen tussendoortjes je helpen om de extra benodigde eiwitten, energie, vitamines en mineralen binnen te krijgen.

In dit overzicht vind je voorbeelden van hartige en zoete tussendoortjes die extra eiwitten en/of calorieën bevatten. Probeer verschillende tussendoortjes uit. Zeker als je last hebt van smaakveranderingen kan het zijn dat producten, die je misschien niet gewend bent te nemen, nu wel goed smaken. Probeer daarnaast regelmatig in beweging te komen. Door een stukje te wandelen of te fietsen wordt je eetlust beter en wordt voeding effectiever benut voor weerstand en spieropbouw.

Hartige snacks

  • Pinda’s
  • Alle soorten noten
  • Babybel (mini-kaasjes)
  • Blokjes kaas
  • Haring
  • Cracker met zalm-, tonijn- of eiersalade
  • Gerookte zalm
  • Plakjes worst of andere vleeswaren*

Zoete snacks

  • Fruit
  • Muesli- of krentenbol
  • Mueslireep
  • Eiwitreep
  • Bouwsteentje (kleine gebakjes met extra eiwitten)
  • Pannenkoek
  • Kwark (eventueel met fruitsmaak)
  • Yoghurt (eventueel met fruitsmaak)
  • Skyr (eventueel met fruitsmaak)
  • Hangop
  • Melk/karnemelk
  • Chocolademelk
  • Rijstepap
  • Proteïne toetjes
  • Breaker High Protein
  • Soja drink

Naast de bovengenoemde snacks zijn er ook nog snacks die wel veel energie leveren, maar verder niet veel nuttige voedingsstoffen, zoals

  • Taart
  • Koek
  • Kaasbroodjes
  • Chips
  • Gefrituurde snacks
  • IJs

Dit zijn geen basisvoedingsmiddelen, maar kunnen eventueel als ‘extraatje’ worden gebruikt als extra energie nodig is voor bijvoorbeeld het voorkomen van te veel gewichtsverlies.

* Vlees is een goede bron van eiwitten en belangrijke vitamines en mineralen, zoals ijzer en kan daarmee bijdragen aan een gezonde voeding en herstel. Onderzoek toont aan dat het eten van te veel rood vlees en het eten van bewerkt vlees de kans op darmkanker vergroot. Om die reden raden wij aan om matig te zijn met vlees en wekelijks niet meer dan 350 – 500 gram rood vlees te eten. Voor bewerkt vlees, zoals vleeswaren is geen veilige hoeveelheid gevonden waarbij het risico op darmkanker niet wordt verhoogd. Wij raden aan om bewerkt vlees daarom zo min mogelijk te eten.

Bij een verhoogde behoefte aan eiwitten, bijvoorbeeld bij onbedoeld gewichtsverlies, kan tijdelijk gebruik van vlees en vleeswaren worden aangeraden.