Artikel colostoma/ileostoma
Een colostoma is een stoma met een aansluiting op de dikke darm. De dikke darm kan zijn werking, het opnemen van water en zouten, nog in meer of mindere mate uitvoeren. Vlak na de aanleg van de stoma kan de dikte van de ontlasting nog onregelmatig zijn maar dat wordt na enige tijd meestal beter.
Met een colostoma is het doorgaans mogelijk om normaal te eten en is geen speciaal dieet nodig. Hoe lager de colostoma is geplaatst, hoe meer vocht de dikke darm uit de ontlasting haalt en dus hoe steviger de ontlasting zal zijn.

Maak, wanneer u veel bent afgevallen of verder blijft afvallen een afspraak met een diëtist, die met uw arts of verpleegkundige samenwerkt.

Voedingstips


  • Eet vezelrijk

  • Het is belangrijk dat u ervoor zorgt dat de ontlasting soepel blijft en er geen verstopping van de stoma ontstaat. De combinatie van het eten van veel voedingsvezels, het drinken van voldoende vocht en regelmatige beweging is daarbij essentieel.

    Voedingsvezels houden vocht vast in de darmen en daardoor blijft de ontlasting soepel. Kies vooral volkorenproducten, zoals volkorenbrood, zilvervliesrijst en volkorenpasta omdat deze meer voedingsvezels bevatten dan de witte varianten. Ook groente, fruit en peulvruchten zijn vezelrijk en bevatten weer andere soorten vezels. De verschillende soorten vezels hebben ieder hun eigen werking op de stoelgang. Varieer dus volop met deze producten voor het beste resultaat. U heeft iedere dag tussen de 30 en 40 gram vezels nodig. Om voldoende vezels binnen te krijgen zijn dagelijks 4 – 6 sneden bruin of volkoren brood, 2-3 aardappelen, 250 gram groente en 2 stuks fruit nodig. Als deze hoeveelheid voor u lastig is neem dan contact op met uw diëtist.

  • Drink voldoende

  • Drink elke dag anderhalf tot twee liter vocht, wat neerkomt op tussen de veertien en zestien kopjes. Alle vocht telt mee zoals water, koffie, thee, melk en melkproducten, soep, bouillon of sap. Een grote hoeveelheid drinken kan in het begin lastig zijn omdat u niet altijd dorst heeft. Schrijf een paar dagen op als u wat heeft gedronken zodat u snel kunt zien hoeveel u al heeft gehad. Probeer het drinken goed over de dag te verdelen. Wanneer u een kopje drinkt, doe dan dezelfde hoeveelheid in water in een kan of een grote fles. U kunt zo snel zien hoeveel vocht u heeft gedronken.

  • Obstipatie

  • Bij eventuele obstipatieklachten kunt u de adviezen voor bij obstipatie gebruiken.

  • Kom in beweging

  • Lichaamsbeweging is goed voor de conditie maar ook voor de darmen. Probeer dagelijks minimaal een half uur flink te bewegen; zoals fietsen, stevig wandelen of zwemmen.

  • Kauw goed en eet rustig

  • Door rustig te eten slikt u minder lucht in en is er minder kans op extra gasvorming.

  • Gasvorming

  • Gas in de darm wordt gevormd door darmbacteriën. Daarnaast komt gas in de darmen doordat lucht tijdens het eten en drinken ingeslikt wordt. Gas in de darmen is normaal, maar kan bij een stoma hinderlijk zijn.

    Er zijn voedingsmiddelen die extra gasvorming kunnen veroorzaken zoals peulvruchten, koolsoorten en spruiten, paprika, uien, knoflook, prei, koolzuurhoudende dranken en bier. Daar heeft echter niet iedereen last van. U kunt het beste zelf ervaren of u van een bepaald product last heeft.

  • Kleur en geur door voeding

  • Er zijn bepaalde voedingsmiddelen die de ontlasting een andere kleur kunnen geven. Zo kleurt spinazie de ontlasting donker, bieten de ontlasting rood en geven ijzerpreparaten de ontlasting een zwarte kleur.

    Ook kan de ontlasting een doordringende geur krijgen door bepaalde voedingsmiddelen. Dit kan voorkomen bij peulvruchten, koolsoorten (die lang gekookt zijn), eieren, uien, knoflook, prei en vis. U kunt het beste zelf uitproberen of dit ook bij u optreedt en bepalen of u het hinderlijk vindt.

    Vezelpreparaten

    Er zijn ook speciale vezelpreparaten te koop die effectief kunnen zijn. Gebruik ze alleen in overleg met uw arts of oncologiediëtist, want ze kunnen bij verkeerd gebruik verstopping veroorzaken. Bij het nemen van een vezelpreparaat moet u altijd veel drinken.