Artikel misselijkheid braken bij kanker chemoMisselijkheid is heel vervelend en kan verschillende oorzaken hebben. Het kan een bijwerking zijn van de ziekte zelf of van behandelingen, zoals chemotherapie, radiotherapie of hormoontherapie. Ook kunnen bepaalde medicijnen misselijkheid veroorzaken, zoals pijnmedicatie en bisfosfonaten (ter bescherming tegen botschade). Voeding is niet altijd de oorzaak van misselijkheid.

 

Voedingstips


    Omgaan met misselijkheid

  • Bij bestraling in het buikgebied of bij de maag is het aan te raden een half uur voor de bestraling tot een half uur erna niet te eten of te drinken. Probeer dan op een ander moment van de dag wat meer of extra te eten en drinken.
  • Misselijkheid kan een bijwerking van de chemotherapie zijn. Een uur na de kuur nemen de klachten vaak af. De arts kan medicijnen tegen de misselijkheid voorschrijven die u b.v. vóór de kuur moet innemen. Voor een optimaal effect is het van belang om u goed aan de voorgeschreven dosis te houden. Forceer niets. Probeer tussen de kuren door wat van de gemiste voeding in te halen. Eet per dag verschillende kleine maaltijden. Door de chemotherapie kan uw smaak veranderen. Probeer daarom ook eens wat anders dan u gewend bent.
  • Eet wanneer u dat wilt en wat u wilt

  • Iedereen is anders. Probeer te ontdekken welke voedingsmiddelen en dranken u verdraagt.
  • Eet en drink op de momenten dat u minder misselijk bent. Las bij heftige misselijkheid een eetpauze in. Dring uzelf geen eten op en spreek met naasten af dat zij dit ook niet doen wanneer u erg misselijk bent.
  • Vaker kleine lichte maaltijden of snacks zijn vaak beter te verdragen dan grote maaltijden. Probeer toch wat in uw maag te hebben, omdat een lege maag ook een misselijk gevoel kan geven. Het voortdurend knabbelen aan droog voedsel, zoals toastjes, crackertjes, soepstengel etc. kan helpen, met name ’s morgens vroeg.
  • Gember en pepermunt kunnen helpen het gevoel van misselijkheid te verlichten en uw maag tot rust te brengen.
  • Drink voldoende

    Het is belangrijk om elke dag tussen de anderhalf en twee liter vocht binnen te krijgen. Neem bijvoorbeeld thee, water, melkproducten, vruchtensap of bouillon. Een tekort aan vocht verergert de misselijkheid. Let op de kleur en de hoeveelheid van uw urine. Een donkergekleurde urine en weinig urine wijst op een tekort aan vocht.

    Het koolzuur uit koolzuurhoudende dranken kan helpen om overtollige lucht uit de maag op te boeren en zo het gevoel van misselijkheid te verlichten. Drink de koolzuurhoudende drank niet te koud, dit kan weer maagklachten geven.

    Vraag om hulp!

    Heeft u veel last van misselijkheid of moet u veel braken? Neem dan contact op met uw arts, verpleegkundig specialist of oncologieverpleegkundige. Zij kunnen medicatie voorschrijven tegen de misselijkheid. Ook wanneer u onvoldoende kunt drinken, is het belangrijk om contact op te nemen.

    Om ook nog te proberen…

  • Vermijd voedingsmiddelen die misselijkheid kunnen opwekken zoals vet eten, koffie, sterk gekruid en geurig eten en drink geen alcohol.
  • Vermijd de geur van warm eten als u daar misselijk van wordt.
  • Vraag familie of vrienden uw eten te bereiden. Blijf uit de keuken waar net eten is klaargemaakt en ventileer uw woning goed.
  • Haal eten en drinken dat niet meer gegeten of gedronken wordt uit het zicht.
  • Koude gerechten worden vaak beter verdragen dan warme. Laat uw gerecht daarom eerst afkoelen of kies voor koude gerechten.,
  • Zuig op een ijsklontje, kauwgom, waterijsje of zachte stukjes fruit. Door te zuigen op iets gaan de speekselklieren werken. Dit voorkomt een droge mond en een vieze smaak in de mond. Denk ook aan (suikervrije) zuurtjes en dropjes om op te zuigen.
  • Kies smaken die uw voorkeur hebben, bijvoorbeeld neutrale smaken zoals die van aardappelen en pasta.
  • Ga wanneer mogelijk rechtop zitten tijdens het eten. Ga niet meteen na de maaltijd weer liggen en blijf tot een half uur na de maaltijd rechtop zitten. De maaltijd kan zo beter zakken en misselijkheid beperken.
  • Zorg voor een rustige omgeving en frisse lucht. Drukte en sterke of nare luchtjes kunnen de misselijkheid verergeren.
  • Bezorgdheid en opwinding kunnen misselijkheid verergeren. Probeer daarom te ontspannen tijdens het eten in een rustige comfortabele eetomgeving.