osbtipatie-darmHet is niet nodig om dagelijks ontlasting te krijgen. Als de ontlasting echter hard en pijnlijk is en de stoelgang langer dan 3 dagen uitblijft is het goed om actie te ondernemen.

Bij verstopping (ofwel obstipatie) is er sprake van een trage en moeilijke stoelgang. Het kan veroorzaakt worden door de behandeling voor kanker, zoals chemotherapie, immunotherapie of een operatie. Ook bepaalde medicatie, het eten van weinig vezels, weinig drinken en onvoldoende bewegen kunnen verstopping veroorzaken. Verstopping kan erg vervelend zijn, buikpijn geven en de toiletgang pijnlijk maken.

Als de verstopping wordt veroorzaakt door een tumor die de maag of darm (deels) blokkeert, is onderstaand advies niet van toepassing. Vraag uw arts of oncologiediëtist voor advies indien dit het geval is.

Voedingstips


  • Eet vezelrijk

  • Bij verstopping kunnen vezels samen met voldoende vocht de ontlasting soepel maken en houden. Vezels zorgen voor meer volume van ontlasting en houden de darm in beweging.
    Kies zoveel mogelijk de volkorenvariant van voedingsmiddelen. Doe dit alleen als u er veel bij kunt drinken. Als u veel voedingsvezels eet en weinig drinkt, zal uw stoelgang nog moeilijker worden. De combinatie van vezels en vocht is dus erg belangrijk.
    Begin iedere dag met een goed vezelrijk ontbijt. Dit brengt de darmen op gang.

  • Drink veel

  • Probeer iedere dag twee liter te drinken, dat zijn tussen de veertien en zestien kopjes. Allerlei soorten vocht tellen mee, zoals water, koffie, thee, yoghurt, vla, appelmoes, bouillon etc.
    Het kan lastig zijn om veel te drinken als u dat niet gewend bent. U heeft ook u niet altijd dorst. Zet aan het begin van de dag een literfles water neer en neem daar gedurende de dag kleine slokjes van. Drink verder ook thee, koffie, melk etc.

    Tip! Als u ’s morgens een drinkontbijt neemt, kunt u dat meerekenen als vocht. Zo’n ontbijt bevat alleen niet zoveel vezels.

    Boodschappenlijst voor vezelrijke producten
    Volkorenbrood, zadenbrood, roggebrood
    Volkorenbiscuit, volkoren knäckebröd
    Muesli, cruesli, granola
    Vers fruit (met eetbare schil)
    Gedroogd fruit zoals rozijnen en pruimen
    Gekookte en rauwe groente
    Aardappelen, zilvervliesrijst, volkorenpasta
    Noten, zaden en pitten, zoals zonnebloempitten
    Mueslirepen, notenrepen
    Peulvruchten, zoals bruine bonen, kikkererwten en linzen

     

  • Kom in beweging

  • Lichaamsbeweging stimuleert uw darmen en kan de stoelgang verbeteren. Een kleine wandeling of op uw eigen tempo een stukje fietsen is vaak al voldoende.

  • Medicijnen voor de stoelgang

  • Er zijn medicijnen die ervoor zorgen dat de stoelgang makkelijker gaat. Vraag uw arts hiernaar. Als u morfine of morfine-achtige pijnstillers gebruikt is een laxeermiddel altijd nodig. Overleg altijd met uw arts welk laxeermiddel u moet gebruiken. Er zijn veel verschillende soorten laxeermiddelen op de markt die ook verschillend werken. Als een laxeermiddel onvoldoende resultaat geeft, kan het de moeite waard zijn een ander type te proberen.

  • Stel toiletbezoek niet uit

  • Ga als u aandrang voelt meteen naar het toilet, stel dit niet uit. Als u het naar het toilet gaan uitstelt verdwijnt de prikkel en wordt de verstopping erger. Zet een klein krukje onder uw voeten wanneer u op het toilet zit. Hierdoor heeft u een betere houding en het helpt u ontspannen.

  • Vraag om hulp

  • Wanneer de verstopping niet lijkt te verbeteren, raadpleeg dan uw arts. Als u darmkanker heeft (gehad) raden wij u aan eerst een oncologiediëtist of arts te raadplegen, voordat u veranderingen doorvoert in uw voeding.

 Recepten

We hebben twee recepten voor u uitgezocht die vezelrijk zijn:

Een maaltijd vissoep voor twee personen

en een

Vegetarische paella voor vier personen