- Voeding en Kanker Info - http://www.voedingenkankerinfo.nl -

Voedingstips bij onbedoeld gewichtsverlies bij kanker

Voeding en kanker onbedoeld gewichtsverlies bij kanker
Voeding en kanker onbedoeld gewichtsverlies bij kanker
Onbedoeld gewichtsverlies komt vaak voor tijdens kanker. Dit kan door verschillende factoren (of een combinatie daarvan) komen, zoals een gebrek aan eetlust, klachten waardoor u moeilijk kunt eten en veranderingen in uw stofwisseling als gevolg van de ziekte.

Door de veranderingen in uw stofwisseling kan uw lichaam voedingstoffen minder goed opnemen en gebruiken. Hierdoor heeft u meer behoefte aan voeding en bepaalde voedingsstoffen, zoals eiwitten. Wanneer het u niet lukt om in deze extra behoefte te voorzien, kunt u afvallen. Naast vetweefsel kunt u bij het afvallen ook spieren kwijtraken. Dat kan vaak door goede voeding en voldoende beweging worden bestreden.

Als de ziekte echter niet meer met behandelingen onder controle kan worden gehouden, is gewichtsverlies een ziekteverschijnsel dat niet door extra voeding kan worden gekeerd.

 

Wat kan ik doen?


Probeer het gewichtsverlies te stoppen door veel calorie- en eiwitrijke voedingsmiddelen te eten. De beste manier om het gewichtsverlies te bestrijden is te zorgen dat elke hap die u eet en elke slok die u drinkt zo veel mogelijk calorieën bevat. Het is ook belangrijk eiwitrijke voedingsmiddelen te kiezen die helpen de spieren te behouden en te herstellen.

Producten met veel verzadigd vet en suiker  worden normaal gesproken als ‘minder gezond’  beschouwd. Bij onbedoeld gewichtsverlies kunnen ze echter noodzakelijk zijn om het gewichtsverlies te verminderen en kunnen ze, voor de tijd dat het nodig is, onderdeel zijn van de aangepaste voeding.

Als u afvalt, is het belangrijk te blijven bewegen. Hierdoor bouwt u spieren op en houdt u uw conditie op peil. Onderneem activiteiten die u leuk vindt en makkelijk kunt doen, zoals een stukje wandelen of fietsen. Ook klusjes in en om het huis zijn goede activiteiten. Oefeningen om spieren te versterken onder leiding van een oncologisch fysiotherapeut, kunnen u verder helpen om de spiergroei te stimuleren en verlies van spierkracht te voorkomen. Lees tips om actief te blijven.

Extra inname van eiwitten en calorieën moet nu de allerhoogste prioriteit krijgen. Het is in deze periode daarom géén probleemwanneer u producten neemt die veel verzadigd vet, suiker en eiwitten bevatten zolang het nodig is. Deze producten kunnen u helpen weer op een gezond gewicht te komen. Kies vooral voedingsmiddelen waar u trek in heeft en goed kunt verdragen. Denk bijvoorbeeld aan koek, volvette zuivelproducten, room en snacks. Kijk ook op het boodschappenlijstje voor ideeën.

Het is belangrijk om vaker te eten, vaker kleine hapjes te nemen. Eet vooral waar u zin in hebt. Voor meer ideeën voor tussendoortjes en kleine hapjes kunt u kijken op www.voedingenkankerinfo.nl/tussendoortjes.

Klik op het boodschappenlijstje voor een PDF-bestand wat u kunt opslaan of printen.

Waarom is het bij onbedoeld gewichtsverlies wel nodig om…

Om onbedoeld gewichtsverlies te verminderen kan het nodig zijn meer vet te eten, zowel onverzadigd als verzadigd vet. Producten met veel verzadigd vet verhogen het risico op hart- en vaatziekten. Bij onbedoeld gewichtsverlies kunnen ze echter noodzakelijk zijn om het gewichtsverlies te verminderen en kunnen ze, voor de tijd dat het nodig is, onderdeel zijn van de aangepaste voeding.

Wanneer een goed lichaamsgewicht is bereikt kan weer worden overgeschakeld op een voeding met voldoende onverzadigde vetten. Onverzadigde vetten komen onder andere voor in vette vis zoals zalm, haring en makreel, pindakaas, noten, olie, zachte margarines en vloeibare bak- en braadvetten.

Verzadigde vetten vindt u vooral in dierlijke producten zoals zuivel en vlees, in veel snacks maar ook in kokos- en palmolie.

Om onbedoeld gewichtsverlies te verminderen kan het nodig zijn volle zuivelproducten te gebruiken zoals volle melk, volle yoghurt en volvette kaas. Dit zijn goede bronnen van calorieën, eiwit en belangrijke vitamines en mineralen, zoals calcium. Wanneer een goed lichaamsgewicht is bereikt kan weer worden overgeschakeld op halfvolle of magere zuivelproducten.

Volle zuivelproducten bevatten veel verzadigd vet. Te veel verzadigd vet is niet gezond. Bij een goed gewicht is het goed om te kiezen voor de magere en halfvolle varianten en maken bijvoorbeeld volle melk, (slag)room en roomijs geen deel uit van een gezond voedingspatroon.

Bij onbedoeld gewichtsverlies is het noodzakelijk voldoende eiwitten te eten. Vlees is een goede bron van eiwitten en belangrijke vitamines en mineralen, zoals ijzer en kan daarmee bijdragen aan een gezonde voeding en aan herstel. Grote hoeveelheden rood en bewerkt vlees worden normaal gesproken als ‘minder gezond’  beschouwd. Bij onbedoeld gewichtsverlies kunnen ze echter noodzakelijk zijn om het gewichtsverlies te verminderen en kunnen ze, voor de tijd dat het nodig is, onderdeel zijn van de aangepaste voeding. Bij onbedoeld gewichtsverlies kan het goed zijn om royaler vlees en ook vleeswaren te gebruiken. U kunt daarnaast ook andere eiwitbronnen kiezen, zoals kip, vis, eieren en zuivel (zie ook het boodschappenlijstje).

Groenten en fruit zijn een belangrijke bron van vitamines, mineralen en voedingsvezels. Doorgaans leveren ze weinig calorieën en ze geven door de vezels al snel een vol gevoel. Dat is prettig als u niet wil aankomen of een overgewicht wilt bestrijden maar niet als u wilt aankomen of gewichtsverlies wilt beperken.

Wanneer u moet aankomen, is het prioriteit om te kiezen voor voedingsmiddelen die veel eiwitten en calorieën bevatten. Probeer gemakkelijk te eten groenten (gekookte en eventueel gepureerde) en zacht fruit (bijvoorbeeld in de vorm van een smoothie) en combineer groenten en fruit met eiwitrijke en calorierijke gerechten. Voorbeelden van groente- en fruitsoorten met iets meer calorieën zijn doperwten, pompoen, pastinaak, wortelen, zoete aardappel, avocado’s, mais, bananen, druiven en gedroogd fruit.

Neem geen grote hoeveelheden rauwkost. Deze producten geven snel een vol gevoel, maar leveren nauwelijks calorieën. Kies liever gekookte groente (met boter), vruchtensap of –moes (met room).

Vraag hulp als het niet lukt! Blijft u ondanks alle pogingen om aan te komen toch afvallen of komt u niks aan? Maak dan een afspraak met een oncologie diëtist of schakel uw behandelend arts in voor hulp. Zij kunnen u informeren of en welke acties in uw situatie zinvol zijn.

 Recepten

We hebben twee recepten voor u uitgezocht die goede eiwitten en vetten bevatten: Zalm uit de oven voor twee personen en een Risotto met kip voor twee personen