Artikel passageklachten darm
Bij een of meer vernauwingen in de darmen kunnen niet alle voedingsmiddelen de darmen passeren. Sommige voedingsmiddelen moet u vermijden omdat ze een afsluiting kunnen veroorzaken. Het is van groot belang samen met uw arts te kijken welke voedingsmiddelen u kunt eten.

Voedingstips


  • Drink voldoende

  • Drink elke dag minimaal tussen de anderhalf en twee liter vocht, wat neerkomt op 12 en 16 koppen. Voldoende drinken houdt de ontlasting soepel. Noteer een paar dagen wat u heeft gedronken, of giet deze hoeveelheid in een kan of fles zodat u snel kunt zien hoeveel u al heeft gehad. Alle vocht telt mee: koffie, thee, water, sappen, melkproducten, soep en bouillon. Verdeel de vochtinname goed over de dag.

  • Kauw goed

  • Eet rustig en neem de tijd. Als u normaal eten mag nemen is het belangrijk dat u goed blijft kauwen bij iedere hap. Als kauwen niet lukt, kunt u ervoor kiezen om de maaltijd heel fijn te snijden of de volledige maaltijd fijn te malen.

  • Vermijd grove vezels en gasvormers

Neem geen voedingsmiddelen met grove vezels en grove bestanddelen. Zie onderstaande overzicht voor een lijst met voorbeelden van voedingsmiddelen met grove vezels en onverteerbare delen. Zij kunnen een darmafsluiting veroorzaken.

Eet geen voedingsmiddelen die gas in de darm kunnen vormen. Voorbeelden van gasvormende voedingsmiddelen zijn:

  • Koolzuurhoudende dranken
  • Spruiten
  • Prei
  • Paprika
  • Ui
  • Knoflook
  • Peulvruchten
  • Koolsoorten zoals witte kool, Chinese kool, spitskool, rode kool, bloemkool, romanesco, broccoli, boerenkool, paksoi en savooiekool

Deze voedingsmiddelen kunnen in de darmen extra gassen ontwikkelen en krampen veroorzaken.

Grove vezels Fijne vezels
Groente met harde nerven, rauwkost en vezelige draderige groenten als:
  • Asperges
  • Bleekselderij
  • Bamboespruiten
  • Schorseneren
  • Zuurkool
  • Rabarber (wel rabarbermoes)
  • Taugé
  • Draderige sperzie- en snijbonen
  • Doperwten en andere peulvruchten
  • Maïs
  • Champignons
  • Paprika
  • Fijngesneden gare groente
  • Groentesoep met gemalen groenten
  • Peulvruchtenmoes
Fruit zoals:
  • Citrusfruit
  • Ananas
  • Bessen
  • Druiven
  • Kiwi
  • Kokosproducten
  • Fruit met schil
  • Fruit met pitjes
  • Gedroogd fruit als vijgen,rozijnen, dadels en pruimen (wel in de moesvorm)
  • Heel rijp, geschild en ontpit fruit
  • Gezeefd vruchtensap
  • Vruchtenmoes
Taai en draderig vlees met botten, zenen en pezen en vis met graten
  • Aardappelen
  • Pasta
  • Mie
  • Rijst
Grove volkorenproducten zoals:
  • Zilvervliesrijst
  • Roggebrood
  • Muesli
  • Grof volkorenbrood
  • Volkerenknäckebröd
  • Brood met rozijnen
  • Noten, zoals pinda’s
  • Zaden of pitten
  • Bruinbrood
  • Fijn volkorenbrood
  • Witbrood
  • Crackers
  • Croissants
  • Volkorenbeschuit
  • Ontbijtkoek zonder vulling
  • Cake
  • Biscuits
  • Cracottes Vitalu®
  • Cornflakes®
  • Producten met bloem, custard, Maïzena, griesmeel, havermout
  • Bambix® en Brinta®
Voedingsmiddelen met weinig of geen onverteerbare delen zoals suiker, boter, melk en melkproducten