Voeding en kanker passageklachten slokdarm maagAls de doorgang van de slokdarm of maag vernauwd is, heeft u het gevoel dat voeding niet goed zakt. Vooral droog eten, grote stukken en brokken voedsel hebben moeite de vernauwing te passeren en blijven gemakkelijk hangen. Wat u wel en niet kunt eten is heel wisselend en moet u uitproberen.

Voedingstips


  • Eet langzaam en met aandacht

  • Bij een vernauwing kost het tijd om de voeding te laten passeren. Bij snel eten blijft de voeding gemakkelijk boven de vernauwing staan. Neem de tijd en eet niet haastig.

  • Kies voor fijngemaakte, gemalen of vloeibare voeding

  • Kauw op iedere hap zorgvuldig. Door goed te kauwen zorgt u ervoor dat alle stukken voedsel kleingemaakt worden zodat deze makkelijker kunnen passeren. De voeding moet zacht en fijn zijn zodat het goed glijdt en geen blokkades veroorzaakt. Grote stukken voedsel kunnen een smalle doorgang blokkeren en klachten veroorzaken.

    Wanneer kauwen veel energie kost kan het helpen om kleinere happen te nemen en alle voeding in heel kleine stukjes te snijden.  Voor voedingstips bij een zachte voeding kunt u hier kijken: http://www.voedingenkankerinfo.nl/voedingstips-bij-een-zachte-voeding/.

    U kunt er ook voor kiezen de voeding te malen. Kijk hier voor voedingstips bij een gemalen voeding: http://www.voedingenkankerinfo.nl/voedingstips-bij-een-gemalen-voeding/.

    Soms bevalt het beter als de voeding helemaal vloeibaar is. Voedingstips bij een vloeibare voeding kunt u hier vinden: http://www.voedingenkankerinfo.nl/voedingstips-bij-een-vloeibare-voeding/.

  • Gebruik kleine frequente maaltijden

  • Grote maaltijden kunnen vermoeiend zijn en passeren moeilijker. Neem regelmatig een kleine maaltijd om de inspanning over de dag te verdelen. Verdeel de voeding over de dag, eet om de 1-2 uur in plaats van 3 hoofdmaaltijden en sla geen maaltijden over.

    Neem tussendoor iets bij de koffie of thee wat zacht is, oplost en makkelijk kan zakken. Als u van zoetigheid houdt is dat bijvoorbeeld schuimgebak, biscuits, lange vinger, kaneelbeschuitje, bonbon met zachte vulling, ontbijtkoek zonder vulling met boter, plakje cake, eierkoek, muffin.

    Als u liever iets hartigs heeft bijvoorbeeld een stukje zachte kaas, biscuitje of beschuit met smeerkaas, een stukje worst of een slaatje. Probeer ook eens tussendoor een schaaltje pap, vla, vruchten op sap, milkshake, smoothie, vruchtenmoes met room erdoor.

  • Maak uw voeding vochtig door eten ‘soppen’, extra jus, of saus gebruiken en bij het eten steeds te drinken

  • Soms zijn vette producten die goed glijden, zoals haring, paling of gerookte zalm goed mogelijk.

    Drink bij het eten zodat de voeding goed vochtig is en gemakkelijker glijdt. U kunt ook harde of droge producten soppen in thee, koffie en melk om ze zachter te maken. Maar ruim gebruik van sauzen en jus om de warme maaltijd gemakkelijker binnen te krijgen. Denk aan appelmoes, fritessaus, tomatenketchup, cranberry compote. Gebruik op brood (zonder korst) smeuïge belegvarianten zoals: sandwichspread, kruidenroomkaas of een salade waar veel saus/dressing bij zit (zalmsalade, tonijnsalade, eiersalade).

    Let echter wel op dat u een salade kiest die geen te grove en harde groentestukken bevat.