Voeding en kanker anorexie eetlust snelle verzadiging
Er kunnen verschillende redenen zijn waardoor u minder eetlust heeft. Het kan komen door de ziekte zelf, door de behandeling, of door andere klachten zoals vermoeidheid, misselijkheid of smaakveranderingen die ervoor zorgen dat u minder trek heeft. Ook ongerustheid of angst kan uw zin in eten verminderen.

De volgende tips kunnen helpen om toch voldoende te kunnen eten. Blijft u ondanks deze tips afvallen, vraag de arts of verpleegkundig consulent om een verwijzing naar een diëtist om samen met u te kijken wat in uw situatie mogelijk is.

Voedingstips


  • Eet kleine porties

Neemt het denken aan een grote maaltijd u direct de eetlust weg? Eet dan vaker (vijf á zes keer per dag) kleine hoeveelheden, op de tijdstippen van maaltijden en tussen de maaltijden door. Als u het lastig vindt om vaker te eten, neem dan af en toe een voedzame drank zoals een smoothie. Iedereen is anders, dus kijk wat voor u werkt.

  • Eet een voedzame hoofdmaaltijd

Sla de hoofdmaaltijd (meestal de avondmaaltijd) niet over, omdat deze veel goede voedingsstoffen bevat. Kies liever niet voor heldere soepen als bouillon of rundvleessoep, omdat deze u al een vol gevoel geven en maar weinig voedingsstoffen bevatten. Neem ongeveer een uur na de maaltijd pas een toetje, dan is uw eten wat gezakt en zult u het toetje makkelijker kunnen opeten.

  • Eet ontspannen

Maak eetmomenten zo ontspannen mogelijk. Het kan helpen om voorafgaand aan een maaltijd rust te nemen, of door juist even naar buiten te gaan en een blokje om te lopen. Laat de bereiding van de maaltijd aan anderen over zodat u meer rust en energie heeft voor het eten.

Wat mensen prettig vinden tijdens het eten verschilt per persoon. Misschien voelt u zich het meest ontspannen in een rustige ruimte zonder afleiding. Of het kan zijn dat afleiding tijdens het eten u juist helpt, zodat u minder gericht bent op het eten, bijvoorbeeld door muziek te luisteren, televisie te kijken, of samen met anderen te eten. Spreek met tafelgenoten van tevoren af of er al dan niet over de ziekte gesproken kan worden, omdat dit soms als hinderlijk wordt ervaren en de eetlust kan remmen.

  • Let op uw eethouding

Probeer als het mogelijk is aan tafel te eten. Door rechtop te zitten tijdens de maaltijd kan het eten beter zakken. Hierdoor heeft u minder snel een vol gevoel. Ga niet direct na de maaltijd liggen. Geef uw lichaam de tijd om de maaltijd te verwerken.

  • Drink niet tijdens de maaltijd

Door tijdens de maaltijd te drinken, kunt u sneller een vol gevoel ervaren. Drink daarom bij voorkeur niet tijdens de maaltijden, maar tussendoor. Probeer wel voldoende te drinken: 12-16 kopjes of glazen per dag. Alle soorten vocht tellen mee: thee, sap, limonade, appelmoes, vla, yoghurt, bouillon en water. Wees matig met koffie. Kies liever voor een drank die voedingsstoffen levert zoals zuivel of sap, dan water of thee.

Een grote hoeveelheid drinken kan in het begin lastig zijn omdat u niet altijd dorst heeft. Om uitdroging te voorkomen is het wel nodig om voldoende te drinken. Te weinig drinken maakt bovendien een slechte eetlust gemakkelijk groter omdat afvalstoffen niet worden afgevoerd. Schrijf een paar dagen op als u wat heeft gedronken, of giet als u iets heeft gedronken, eenzelfde hoeveelheid in een kan of grote fles zodat u snel kunt zien hoeveel u al heeft gehad. Probeer het drinken goed over de dag te verdelen.

  • Maak het eten aantrekkelijk

Varieer regelmatig tussen zoete en hartige gerechten en presenteer het eten op een aantrekkelijke wijze.

Bedenk dat alle kleine beetjes helpen. Wees positief over wat gelukt is op te eten!

  • Haal verschillende etenswaren in huis

Bij een verminderde eetlust kan het moeilijk zijn om van tevoren te weten waar u zin in heeft. Het is daarom handig om een voorraad van verschillende etenswaren in huis te hebben, die u makkelijk kunt pakken en voldoende energie en voedingsstoffen leveren. Eet vooral wat u lekker vindt.

  • Tussendoortjes met veel voedingsstoffen

Kies zo mogelijk tussendoortjes met veel energie en voedingsstoffen zodat ieder eetmoment goed benut wordt. Als tussendoortje zijn er veel producten geschikt. Er kan naar wens gekozen worden tussen zoet, hartig en warm en koud. Kijk hier voor meer ideeën voor tussendoortjes. Vermijd producten met weinig energie zoals light producten, suikervrije en magere producten, kies in plaats hiervoor vollere producten.

Neem geen grote hoeveelheden rauwkost of heldere soep. Deze producten geven snel een vol gevoel, maar leveren weinig energie. Kies liever voor gekookte groenten. Gebruikt u rauwkost, voeg dan een olierijke dressing toe. Aan soep kan ongeklopte slagroom, roomkaas en extra vulling worden toegevoegd. Of gebruik een (gepureerde) maaltijdsoep.

  • Vraag hulp

Vraag familie of vrienden eten dat u lekker vindt voor u te bereiden en in kleine porties in te vriezen, zodat u deze kunt nemen als u daar zin in heeft.

  • Om ook nog te proberen…

  • Sterke smaken kunnen de eetlust bevorderen, denk aan sterk gekruide, erg zoete of erg bittere voedingsmiddelen en dranken (zoals koffie en tonic).
  • Volkorenbrood is de gezondste keuze, maar wanneer u weinig eetlust heeft, kan dit u tegenstaan. Probeer dan de lichtere broodsoorten, zoals fijn volkoren, lichtbruin brood en wit brood of kies voor beschuit en crackers. Grove volkorenproducten geven ook sneller een vol gevoel.
  • Wanneer u rookt is het goed te proberen dit te stoppen of te minderen, omdat roken uw eetlust vermindert. Vraag uw dokter om hulp, wanneer u wilt stoppen met roken.
  • Licht intensief bewegen, zoals rustig wandelen kan helpen uw eetlust te verbeteren. Zie Is het verstandig om te sporten bij chemotherapie voor informatie over meer voordelen van bewegen.
  • Het kan u helpen om te praten met familie en vrienden over de verandering in eetlust die u ervaart en hoe ze u hierbij kunnen helpen, bijvoorbeeld door u ongestoord telkens kleine hoeveelheden te laten eten, of door rustig te zijn tijdens het eten.
  • Als u zich zorgen maakt, zoek dan steun bij bijvoorbeeld uw dokter, een andere zorgprofessional, of iemand anders die u vertrouwt (zie verwijsgidskanker.nl voor organisaties die hierbij kunnen helpen).

Wat te doen als u gewicht verliest?

Wanneer uw eetlust slecht is en u minder eet, kunt u afvallen. Dit kan nadelig zijn voor de behandeling. Maak een afspraak met een oncologiediëtist of vraag uw arts om hulp. Zij kunnen u misschien medicatie voorschrijven die de eetlust kan bevorderen.

Soms lukt het niet om met gewone voeding genoeg calorieën en voedingsstoffen binnen te krijgen en blijft u afvallen. Een diëtist kan u dan adviseren drinkvoeding te gaan gebruiken. Drinkvoeding is een gebruiksklare vloeibare medische voeding, met veel calorieën en belangrijke voedingsstoffen. Het wordt gebruikt als aanvulling op de normale voeding.

Kijk ook bij Voedingstips bij gewichtsverlies.