Voeding en kanker vermoeidheidVermoeidheid bij en na kanker heeft te maken met energie die u niet hebt. Daarbij gaat het niet alleen om lichamelijke maar ook om mentale energie. Het terugkrijgen van voldoende energie kan een langdurig proces zijn en vergt soms begeleiding. Voeding kan tijdens dit proces een ondersteunende rol hebben. Om uw lichamelijke kracht te herwinnen is het nodig dat u een volwaardige voeding gebruikt, die voldoende energie, eiwit en andere noodzakelijke voedingsstoffen bevat.

Voedingstips


  • Om voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen heeft u dagelijks nodig:

  • In onderstaande tabel kunt u zien welke voedingsmiddelen u dagelijks minstens nodig heeft om een volwaardige voeding binnen te krijgen. Het kan zijn dat dit minder is dan u normaal gesproken eet. Pas de hoeveelheden brood, aardappelen, groenten en fruit dan aan naar uw normale portie.

    Voedingsmiddelen Portie
    Brood 3 tot 4 sneden
    Kaas 2 plakken of 40 gram
    Vleeswaren, beleg 2 plakken of 30 gram
    Melk, melkproducten 3 bekers / schaaltjes
    Fruit 2 porties
    Groenten 3 opscheplepels
    Vlees, vis, gevogelte, ei, vegetarische vervangers 100 gram
    Aardappelen, rijst, pasta, peulvruchten 3 stuks / opscheplepels
    Boter, margarine, halvarine, olie 30 gram of 30 ml
    Vocht Minimaal 1,5 liter (voor mensen ouder dan 70: minimaal 1,7 liter)

     

  • Aanvulling met supplementen soms zinvol, soms niet

  • Als u tijdens de behandeling van kanker een tijdje slecht heeft kunnen eten en nu moeite heeft om dagelijks de aanbevolen hoeveelheden te eten en drinken, kan het zinvol zijn mogelijke tekorten aanvullen met voedingssupplementen. Supplementen, vooral in hoge doseringen, kunnen ook een ongewenste werking hebben. Overleg met de diëtist of en welke aanvullingen voor u zinvol zijn.

  • Met minder energie maaltijden bereiden

  • Ook kunt u tijdelijk gebruik maken van een maaltijdservice. Afhankelijk van uw behoefte kunt maaltijden thuis krijgen waar u zelf weinig of niets meer aan hoeft te doen.

    Een maaltijd bereiden kan veel energie kosten. Om wat van deze energie te besparen kunt u gebruik maken van kant en klaar producten en producten uit blik of glas. Ook maaltijden uit de diepvries of uit het koelvak kunt u gebruiken om met weinig inspanning een maaltijd te bereiden. U kunt voor meerdere dagen koken en porties invriezen. Op dagen of momenten dat u erg moe bent, hoeft u alleen maar de maaltijd op te warmen.

  • Eten op tijdstippen dat er minder vermoeidheid is

  • Vermoeidheid komt vaak in pieken en dalen. Tijdens een moment van grote vermoeidheid kan eten moeizaam gaan. Het is daarom goed om te eten op momenten dat u zich minder moe voelt.

  • Regelmatige beweging en training bestrijden de vermoeidheid

  • Voldoende rust is nodig voor een goed herstel, maar alleen rust lost het vermoeidheidsprobleem niet op. Van veel rusten wordt de vermoeidheid gemakkelijk erger. Naast voeding is beweging een belangrijk onderdeel van herstel en bestrijding van vermoeidheid. Door beweging en vooral speciale training van de spieren wordt de conditie weer opgebouwd en de spieren versterkt. Het kan voor u prettig zijn om onder begeleiding te bewegen. Onder leiding van de fysiotherapeut of in een revalidatieprogramma kunt u advies krijgen wat voor u goede oefeningen zijn om uw conditie weer op te bouwen na de behandeling.

  • Spieren hebben eiwit nodig

  • Door na een training meteen eiwitten te gebruiken worden spieren beter opgebouwd. Geschikte eiwitrijke producten zijn:

  • Brood of cracker met kaas, pindakaas of vleesbeleg.
  • 1 glas melk, chocolademelk, karnemelk of yoghurtdrank.
  • Een portie kaas of vleeswaar uit het vuistje.
  • Portie vis (haring, paling, makreel, gebakken vis).
  • Schaaltje kwark, vla of yoghurt.
  • Handje noten.
  • Gekookt of gebakken ei.
  • Warme maaltijd met een portie vlees, vis, kip of vleesvervangers.
  • Ook als u ’s avonds voor het slapen gaan nog een eiwitrijk product neemt worden spieren opgebouwd.