Voeding en Kanker info - Bewegen
Ja, sporten heeft verschillende voordelen wanneer je kanker hebt en wanneer je chemotherapie krijgt. Het is verstandig om met een oncologisch fysiotherapeut te overleggen welke vorm van sport en beweging in jouw situatie het beste werkt. Sporten zou mogelijk ook een positieve invloed kunnen hebben op de effectiviteit van de behandeling, maar hier is nog meer wetenschappelijk onderzoek voor nodig.

Wat is sporten?

Onder sporten vallen allerlei vormen van intensieve lichaamsbeweging, gericht op verbetering van spierkracht en/of uithoudingsvermogen. Krachttraining is gericht op de opbouw of het behoud van spieren. Hieronder valt bijvoorbeeld trainen met gewichten, opdrukken en sit-ups. Duurtraining is gericht op de opbouw en het behoud van conditie en uithoudingsvermogen. Dit is bijvoorbeeld stevig wandelen, hardlopen, fietsen, zwemmen of dansen. Je hoeft geen lid te zijn van een sportvereniging om te kunnen sporten. Ook wanneer je stevig wandelt, fietst en thuis oefening met gewichten doet doe je aan sport.

Wat blijkt uit onderzoek?

Voordelen van sporten bij kanker

Zowel de ziekte kanker als de behandeling ervan vragen de nodige energie van het lichaam. Hierdoor kan je last hebben van (ernstige) vermoeidheid, een verminderde conditie en verlies van spieren. Je bent daardoor misschien geneigd om rust te nemen. Uit wetenschappelijke studies blijkt echter dat sporten en intensief bewegen tijdens chemotherapie juist kunnen helpen tegen de vermoeidheid en het conditieverlies en het verlies van spieren kan beperken. Andere voordelen van sporten bij kanker zijn:

  • Een vermindering van het aantal bijwerkingen van de chemotherapie en de ernst hiervan.
  • Een sneller herstel na de chemotherapie.
  • Een toename van zelfvertrouwen en concentratie.
  • Een vermindering van depressieve klachten.
  • Een betere slaapkwaliteit.
  • Een verbetering van de kwaliteit van leven.

Sporten tijdens verschillende stadia van kanker

De meeste studies zijn gedaan bij mensen met een vroeg stadium van kanker. Maar ook bij mensen met kanker in een vergevorderd stadium kan bewegen zinvol zijn, omdat het kan helpen zolang mogelijk zelfstandig te blijven, te kunnen traplopen, zichzelf te verzorgen en van het toilet gebruik te maken.

 Sporten en effectiviteit van de behandeling

Uit een overzichtsonderzoek waarin meerdere onderzoeken zijn gebundeld lijkt het dat lichaamsbeweging tijdens de behandeling kan zorgen voor een beter effect van de behandeling. Dit komt doordat lichaamsbeweging invloed kan hebben op het zuurstofgehalte in weefsels en kan voorkomen dat een tumor bloedvaten gaat aanleggen om meer voeding te krijgen. Ook kan lichaamsbeweging een positief effect hebben op het immuunsysteem. Er is nog meer onderzoek nodig om deze resultaten te bevestigen.

Wanneer niet of minder sporten?

Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat het veilig is om te sporten als je kanker hebt. Er is geen reden om hier terughoudend in te zijn. Het advies is wel om niet te streng te zijn voor jezelf. Het is beter om wat rustiger aan te doen als je veel last hebt van vermoeidheid de eerste dagen na de chemotherapie.

Ook is het belangrijk om bij klachten niet over je eigen grenzen te gaan. Voorbeelden van mogelijke klachten zijn een onregelmatige hartslag, kortademigheid, duizeligheid en misselijkheid. Daarentegen is (ernstige) vermoeidheid langer na de chemotherapie geen reden om niet te sporten. Integendeel: door kracht- en duurtraining kun je de vermoeidheid juist verminderen.

Welke sport past bij mij?

Het is verstandig om met je arts of oncologieverpleegkundige te overleggen welke vorm van sport en beweging in jouw situatie het beste past. Er zijn ziekenhuizen en fysiotherapiepraktijken waar beweegprogramma’s worden aangeboden die speciaal zijn ontwikkeld voor mensen met kanker en chemotherapie. Voor een fysiotherapeut met ervaring met beweging bij kanker in de buurt kun je bij www.verwijsgidskanker.nl op postcode of woonplaats zoeken.

Het is belangrijk om voor een sport te kiezen waarbij je je prettig voelt en die je kunt volhouden. Om de conditie te verbeteren kan gedacht worden aan wandelen, fietsen en zwemmen. Deze vormen van duurtraining zijn ook geschikt om verlies van spierkracht en spiermassa te verminderen, maar er zijn aanwijzingen dat krachttraining zoals trainen met gewichten hierbij beter werkt.

Ons advies

Het is goed om te bewegen en te sporten bij van kanker. Het is verstandig om met een oncologisch fysiotherapeut te overleggen welke vorm van sport en beweging in jouw situatie het beste werkt en past. Samen kun je een individueel beweegprogramma opstellen.

Lees ook:
Wat kan ik voor de start van de behandeling voor kanker doen om het resultaat te verbeteren?

Vond je dit artikel interessant en wil je op de hoogte gehouden worden van de nieuwste ontwikkelingen over voeding en kanker? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief:
Ja, ik wil me graag aanmelden