Voedingstips bij slechte eetlust en snel een vol gevoel

Voeding en kanker anorexie eetlust snelle verzadiging
Er kunnen verschillende redenen zijn waardoor u minder eetlust heeft. Het kan komen door de ziekte zelf, door de behandeling, of door andere klachten zoals vermoeidheid, misselijkheid of smaakveranderingen die ervoor zorgen dat u minder trek heeft. Ook ongerustheid of angst kan uw zin in eten verminderen.

De volgende tips kunnen helpen om toch voldoende te kunnen eten. Blijft u ondanks deze tips afvallen, vraag de arts of verpleegkundig consulent om een verwijzing naar een diëtist om samen met u te kijken wat in uw situatie mogelijk is.

Voedingstips


Neemt het denken aan een grote maaltijd u direct de eetlust weg? Eet dan vaker (vijf á zes keer per dag) kleine hoeveelheden, op de tijdstippen van maaltijden en tussen de maaltijden door. Als u het lastig vindt om vaker te eten, neem dan af en toe een voedzame drank zoals een smoothie. Iedereen is anders, dus kijk wat voor u werkt.

Sla de hoofdmaaltijd (meestal de avondmaaltijd) niet over, omdat deze veel goede voedingsstoffen bevat. Kies liever niet voor heldere soepen als bouillon of rundvleessoep, omdat deze u al een vol gevoel geven en maar weinig voedingsstoffen bevatten. Neem ongeveer een uur na de maaltijd pas een toetje, dan is uw eten wat gezakt en zult u het toetje makkelijker kunnen opeten.

Maak eetmomenten zo ontspannen mogelijk. Het kan helpen om voorafgaand aan een maaltijd rust te nemen, of door juist even naar buiten te gaan en een blokje om te lopen. Laat de bereiding van de maaltijd aan anderen over zodat u meer rust en energie heeft voor het eten.

Wat mensen prettig vinden tijdens het eten verschilt per persoon. Misschien voelt u zich het meest ontspannen in een rustige ruimte zonder afleiding. Of het kan zijn dat afleiding tijdens het eten u juist helpt, zodat u minder gericht bent op het eten, bijvoorbeeld door muziek te luisteren, televisie te kijken, of samen met anderen te eten. Spreek met tafelgenoten van tevoren af of er al dan niet over de ziekte gesproken kan worden, omdat dit soms als hinderlijk wordt ervaren en de eetlust kan remmen.

Probeer als het mogelijk is aan tafel te eten. Door rechtop te zitten tijdens de maaltijd kan het eten beter zakken. Hierdoor heeft u minder snel een vol gevoel. Ga niet direct na de maaltijd liggen. Geef uw lichaam de tijd om de maaltijd te verwerken.

Door tijdens de maaltijd te drinken, kunt u sneller een vol gevoel ervaren. Drink daarom bij voorkeur niet tijdens de maaltijden, maar tussendoor. Probeer wel voldoende te drinken: 12-16 kopjes of glazen per dag. Alle soorten vocht tellen mee: thee, sap, limonade, appelmoes, vla, yoghurt, bouillon en water. Wees matig met koffie. Kies liever voor een drank die voedingsstoffen levert zoals zuivel of sap, dan water of thee.

Een grote hoeveelheid drinken kan in het begin lastig zijn omdat u niet altijd dorst heeft. Om uitdroging te voorkomen is het wel nodig om voldoende te drinken. Te weinig drinken maakt bovendien een slechte eetlust gemakkelijk groter omdat afvalstoffen niet worden afgevoerd. Schrijf een paar dagen op als u wat heeft gedronken, of giet als u iets heeft gedronken, eenzelfde hoeveelheid in een kan of grote fles zodat u snel kunt zien hoeveel u al heeft gehad. Probeer het drinken goed over de dag te verdelen.

Varieer regelmatig tussen zoete en hartige gerechten en presenteer het eten op een aantrekkelijke wijze.

Bedenk dat alle kleine beetjes helpen. Wees positief over wat gelukt is op te eten!

Bij een verminderde eetlust kan het moeilijk zijn om van tevoren te weten waar u zin in heeft. Het is daarom handig om een voorraad van verschillende etenswaren in huis te hebben, die u makkelijk kunt pakken en voldoende energie en voedingsstoffen leveren. Eet vooral wat u lekker vindt.

Kies zo mogelijk tussendoortjes met veel energie en voedingsstoffen zodat ieder eetmoment goed benut wordt. Als tussendoortje zijn er veel producten geschikt. Er kan naar wens gekozen worden tussen zoet, hartig en warm en koud. Kijk hier voor meer ideeën voor tussendoortjes. Vermijd producten met weinig energie zoals light producten, suikervrije en magere producten, kies in plaats hiervoor vollere producten.

Neem geen grote hoeveelheden rauwkost of heldere soep. Deze producten geven snel een vol gevoel, maar leveren weinig energie. Kies liever voor gekookte groenten. Gebruikt u rauwkost, voeg dan een olierijke dressing toe. Aan soep kan ongeklopte slagroom, roomkaas en extra vulling worden toegevoegd. Of gebruik een (gepureerde) maaltijdsoep.

Vraag familie of vrienden eten dat u lekker vindt voor u te bereiden en in kleine porties in te vriezen, zodat u deze kunt nemen als u daar zin in heeft.

Wat te doen als u gewicht verliest?

Wanneer uw eetlust slecht is en u minder eet, kunt u afvallen. Dit kan nadelig zijn voor de behandeling. Maak een afspraak met een oncologiediëtist of vraag uw arts om hulp. Zij kunnen u misschien medicatie voorschrijven die de eetlust kan bevorderen.

Soms lukt het niet om met gewone voeding genoeg calorieën en voedingsstoffen binnen te krijgen en blijft u afvallen. Een diëtist kan u dan adviseren drinkvoeding te gaan gebruiken. Drinkvoeding is een gebruiksklare vloeibare medische voeding, met veel calorieën en belangrijke voedingsstoffen. Het wordt gebruikt als aanvulling op de normale voeding.

Kijk ook bij Voedingstips bij gewichtsverlies.